Telefon   500081511

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jaki napęd wybrać do bramy?

Napęd automatyczny to wygodne rozwiązanie, które doceni każdy, kto w ulewny deszcz będzie musiał wyjść z samochodu po to, aby otworzyć bramę ręcznie, a po wyjeździe zamknąć ją z powrotem. Garaż można otworzyć jeszcze zanim samochód podjedzie pod posesję, co skraca czas wjazdu. Komfort użytkowania zależy jednak od tego, czy napęd będzie odpowiednio dobrany.

Automatyka dopasowana do rodzaju bramy

Bramę najlepiej jest planować na etapie budowy garażu ze względu na sposób jej otwierania. Jeśli automatyka zostanie zakupiona w zestawie, inwestor będzie miał pewność, że została ona odpowiednio dobrana. Napęd można dokupić także wtedy, gdy garaż już stoi, lecz jego instalacja niekiedy wymaga przeprowadzania inwazyjnych prac. Dobiera się go do rodzaju, wielkości i ciężaru. Do bram segmentowych górnych wpasują się wszystkie typy napędów. W bramach segmentowych bocznych napęd montuje się nad nadprożem lub na ścianie boczne. Wymagane jest ramię ciągnące bramę, które potrzebuje odpowiednio dużej siły. W przypadku bram uchylnych stosuje się standardowe napędy. Najwięcej problemu sprawiają bramy rozwieralne, które trzeba wyposażyć w odpowiednie ramiona. Jest to możliwie tylko w przypadku bram o szerokości do 2,8 m.

Najważniejsze kryteria wyboru

Napęd do bramy musi mieć siłę ciągnięcia i pchania dopasowaną do ciężaru bramy. Najcięższe są bramy na dwa samochody. Wtedy montuje się odpowiednio silny napęd lub ewentualnie dwa oddzielne napędy. Szybkość otwierania i zamykania zależna jest od prędkości przesuwu, który producenci podają w cm/s. Czas otwierania przeważnie wynosi do 30 s. Są również napędy z regulacją szybkości otwierania. Wózek jezdny z ramieniem może poruszać się na łańcuchu lub pasku zębatym. Łańcuch wymaga okresowego smarowania i pracuje głośniej, dlatego wielu inwestorom bardziej odpowiada pasek. Duże znaczenie mają także możliwości instalacyjne. Tradycyjny napęd do bramy garażowej z szyną wymaga odpowiednio dużo wolnej przestrzeni pod sufitem. W niektórych garażach nadproże jest zza niskie, a na środku sufitu są elementy utrudniające instalację.

Dodatkowe funkcje

Inne czynniki, które trzeba brać pod uwagę, to pobór mocy oraz napięcie zasilania. Brama w trybie czuwania zużywa energię, co przez cały rok może przełożyć się na spore koszty. Są jednak systemy oszczędzania, które zmniejszają pobór, gdy automatyka nie jest używana. Napęd można także podłączyć do akumulatora będącego dodatkowym źródłem zasilania. W ten sposób brama otworzy się bez problemu w przypadku zaniku prądu. W przeciwnym wypadku trzeba ją otwierać od środka. Dodatkowy mechanizm awaryjnego otwierania pozwoli wejść do środka za pomocą kluczyka, zamka szyfrowego, klawiatury czy karty. Sprawdza się to wtedy, gdy kierowca zapomniał pilota. Mechanizm zabezpieczający przed opadnięciem zapobiega przytrzaśnięcia osoby lub samochodu w bramach otwieranych do góry. Dodatkowo można zamontować czujniki, które będą cofać skrzydło wtedy, gdy wyczują przeszkodę. Do wyboru są różne opcje. Inwestor musi zastanowić się, które z nich będą mu przydatne i na jakie koszty może sobie pozwolić.